16 april 2012

Aan welke competenties moet een IKC leider voldoen?


Leiding geven aan een IKC vraagt om andere competenties dan leiding geven aan alleen een school of alleen een opvanginstelling.
Deze competentielijst is het resultaat van een bestaande competentielijst over leiderschap in complexe verandertrajecten, welke getoetst is aan IKC praktijken.

Competenties leiding IKC

Initiatief

Alleen durven staan en vasthouden aan de missie/visie
Onderscheidend durven zijn
Eigenaarschap hebben en kunnen creëren
Inhoud
Kennis hebben van financieel- en huisvestings- en wettelijk kader
Om kunnen gaan met private en publieke middelen
Onderwijskundige, pedagogische, didactische kennis en visie
Ondernemen
Pionier zijn
Zakelijk kunnen denken en verantwoorden
Ondernemerschap
Visie niet laten bepalen door tussentijdse subsidies (subsidie volgt een vooruitstrevende visie)
Oordeelsvorming
Kunnen afwegen van kansen en bedreigingen
Relatie met de missie hebben
Processen herkennen en kunnen beoordelen
Probleemanalyse
Hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden
Alle facetten van een verandertraject kennen en kunnen beoordelen
Multi-level kunnen denken en werken
Overzicht hebben
Durven los te laten om twee handen weer vrij te maken
Overtuigingskracht
Vanuit visie werken
Aandacht voor de vorm en de inhoud
Het goede moment herkennen
Eigenaarschap tonen en creëren
Verbinden
Wij-gevoel creëren, zoeken naar gemeenschappelijkheid
Werken aan draagvlak
Pendelen
Anderen mede-eigenaar maken
Creativiteit
Buiten de box kunnen denken
Kunnen ontwerpen en vormgeven
Grenzen van regels/procedures opzoeken en verleggen (buiten de lijnen kleuren)
Doel- en resultaatgerichtheid
Haalbare en ambitieuze doelen stellen
Doelmatig en planmatig kunnen werken
Kansen zien
Conceptdrager van IKC
Organisatiesensitiviteit
Denken en handelen vanuit het systeem, systeemdenken
Lange termijn denken
Zien van verschillende belangen
Verbinden van functies/taken binnen IKC ( denk aan combifunctie bso/gymleerkracht of leerlingzorg basisschool ook voor opvang
Besluitvaardigheid
Aanpakken
Knopen doorhakken
Zorgvuldig zijn
Verantwoordelijkheid nemen
Leerbaarheid
Bijstellen van eigen gedrag
Reflectie op eigen gedrag
Omgaan met feedback


Geen opmerkingen:

Een reactie posten