Een groot aantal kinderen wordt in toenemende mate niet alleen thuis, maar ook op school en in de kinderopvang opgevoed. Terecht worden mede daardoor steeds hogere eisen gesteld aan kwaliteit, omvang, beschikbaarheid en toegankelijkheid van de voorzieningen. Vanuit het kind gezien, maar ook vanuit de ouders, pedagogisch medewerkers en leraren, is deze lappendeken aan voorzieningen verre van optimaal. Veel energie en kennis gaan verloren aan vervoer en overdracht, overleg en zoektochten naar de ideale mix. Zo is het moeilijk optimale voorwaarde te scheppen voor de ontwikkeling van ieder kind.” (Taskforce Kinderopvang/Onderwijs, 2010).
Het voornaamste praktijkprobleem is dat onderwijs en andere disciplines (lees instellingen) nog te weinig elkaars taal spreken en dat er nog te weinig sprake is van (een onderlinge erkenning van) interdependentie in het bereiken van de steeds complexer en veeleisender wordende doelstellingen van de verschillende disciplines samen.
“Interprofessionele samenwerking kan (…) conflicten oproepen over elkaars deskundigheid, legitimiteit en expertise, én over de grenzen van elkaars werkdomein. Deze grensconflicten voor leraren zijn niet alleen problematisch, maar geven de leraren de kans stil te staan bij de eigen expertise en de vraag waar men – normatief-inhoudelijk – voor wil staan.” (Edith Hooge in een interview met Liesbeth Sneiders)
“Interprofessionele samenwerking kan (…) conflicten oproepen over elkaars deskundigheid, legitimiteit en expertise, én over de grenzen van elkaars werkdomein. Deze grensconflicten voor leraren zijn niet alleen problematisch, maar geven de leraren de kans stil te staan bij de eigen expertise en de vraag waar men – normatief-inhoudelijk – voor wil staan.” (Edith Hooge in een interview met Liesbeth Sneiders)
Dit onderzoek focust zich op het vinden van die gezamenlijke taal door met alle disciplines een gezamenlijke missie op te stellen en die uit te werken naar een visie. Vervolgens wordt die missie en visie geconcretiseerd in activiteiten die worden uitgevoerd door de verschillende medewerkers in het integrale kindcentrum (IKC).
Zie de website onderwijsinontwikkeling.nl voor meer informatie